Pump din forgaffel til det korrekte lufttryk
Uploadet den 05-04-2024
Var denne artikel nyttig?
Stort set alle mountainbikes kommer med affjedring i forgaflen. Affjedringen er med til at give et bedre greb i underlaget, samt større komfort og sikkerhed på sporet.
For at få mest muligt ud af din forgaffel, skal du indstille den til din vægt og kørestil. De fleste high-end forgafler kommer som minimum med to justeringsmuligheder; preload og rebound.
Preloaden afgør hvor stor en kraft, du skal lægge på styret for at komprimere forgaflen, altså trykke forgaflen gennem sin vandring. Rebound afgør hvor langsomt forgaflen fjedrer tilbage efter den er blevet komprimeret. Preloaden justeres i mange forgafler via lufttryk, men kan også ske ved justering eller udskiftning af en fjeder. Rebounden justeres oftest med en justérskrue i bunden af forgaflens højre ben.
Denne guide viser, hvordan du justerer lufttrykket og rebounden på en affjedret forgaffel.
Hvordan du indstiller lufttrykket i din forgaffel med en gaffelpumpe
Du indstiller lufftrykket i din forgaffel ved hjælp af en forgaffelpumpe, også kaldet en dæmperpumpe. Det er en lille pumpe, som kan pumpe et meget højt tryk.
Du pumper luft i forgaflen således:
-
Skru pumpen fast på ventilen på forgaflen.
-
Pump til det ønskede tryk.
-
Skru pumpen af ventilen igen.
OBS: Nogle forgafler er udstyret med to luftkamre (dual air), så der skal du pumpe luft i to ventiler.
Sådan finder du det korrekte lufttryk til forgaflen på din cykel
På nogle forgafler finder du producentens anbefalede lufttryk printet på et klistermærke på forgaflen, som vist her:
Producentens anbefalede lufttryk er et godt udgangspunkt, men den tager ikke højde for mange faktorer så som rytterens vægtfordeling mellem overkrop og underkrop samt kørestilling på cyklen. Derfor er det altid en fordel at anvende sag som en indikator for korrekt lufttryk. Sag er egentlig bare den vandring forgaflen har, når rytteren sidder på cyklen. Som tommelfingerregel skal en forgaffel med 100-120 mm vandring til XC (cross country) have et sag på ca. 20 %. På mange forgafler er der printet en skala på forgaflens inderben, som på følgende billede:
Dette er en god hjælp til at bestemme det rigtige sag, så du ikke behøver måle med fx målebånd eller skydelære.
Når du har ramt dit ønskede sag, har du et fint udgangspunkt for lufttrykket i din forgaffel. Lufttrykket kan yderligere fintunes ved at justere efter kørestil og terræn. Dette gøres løbende, når du bruger forgaflen. Her kontrollerer du den røde o-ring, som du kan se på ovenstående billede, for om du udnytter hele vandringen under kørslen. Forgaflen må ikke bunde ud under normal kørsel, men ved lidt hård kørsel, skal du gerne udnytte hele vandringen.
Indstilling af rebound på forgaflen
Rebound indstiller du oftest på en justerskrue i bunden af det højre gaffelben. Du kan gøre det uden værktøj, da det oftest blot er en fingerskrue. Rebounden justerer tilbageslaget i forgaflen, efter den har været komprimeret. Rebound er essentielt for at bibeholde grebet i underlaget, da forgaflen efter komprimering ellers vil tilbagefjedre så hurtigt, at forhjulet vil lette fra jorden. En for langsom rebound vil derimod kunne medføre at forgaflen, fx ved kørsel over rødder, vil gå længere og længere ned i vandring, uden at kunne nå at tilbagefjedre. I værste fald vil forgaflen bunde ud, så den ikke længere fjedrer og du kan dermed miste grebet i underlaget.
Se vores store udvalg af forgafler her!
Få hjælp til forgafler
Har du brug for mere information om de forskellige forgafler, er du altid velkommen til at kontakte vores eksperter i kundeservice. Vi kan rådgive dig og hjælpe dig i mål med din købsbeslutning.
Har du brug for hjælp til andre opgaver i cykelværkstedet? Se alle vores guides her!