Racerslanger
Vi har slanger fra alle de store kendte mærker såsom: Schwalbe, Continental, Vittoria, Vredestein, Michelin og mange flere.
De fleste slanger er i dag af god kvalitet, så tænker man på kvaliteten i forhold til punkteringer, er det ofte bedre at starte med at kigge på dæk. Her kan der gøres meget mere i forhold til punkteringer end der kan på selve slangerne.
- 30
- 60
- 90
Racerslanger til racercykler
Slanger til racercykler er næsten altid med den ventil der hedder "Presta", fransk ventil eller også bare kaldet racer-ventil. Det gode ved denne ventiltype er at den er smal og kan holde et højt tryk inde.
Størrelsen på racerslanger går typisk fra 700x18 til 700x25. Rigtig mange racercykler har enten 700x23 eller 700x25 dæk, dog har nogle også 700x28.
Tidligere var den klart mest udbredte størrelse 700x23, derfor skriver mange producenter stadig 700x18/23 på deres indpakning, men reelt kan de næsten altid bruges til en 700x25 mm også.
Står der 23-622 eller 25-622, angiver det den samme størrelse som 700x23 og 700x25. Det er de samme størrelser, bare 2 forskellige måder at skrive det på.
Latex og butyl
De fleste slanger er lavet i gummi, nærmere bestemt butyl, som er den helt klassiske cykelslange. Nogle er tyndere end andre, jo tyndere de er jo lettere er de også. De lette slanger har tit navne som: lightweight, extra light, lite, ultra lite, og supersonic.
Ud over de klassiske slanger i butyl, har vi hos Cykelgear også racerslanger i latex. Latex materialet er mere smidigt og flexibelt. Det giver mindre friktion mellem dæk og slange, og samtidig er materialet let. Latex slanger er ofte en god opgradering på cyklen, ulempen er dog at de koster lidt mere end de almindelig butyl slanger. Men husk der er roterende vægt på cyklen, så her betyder lidt mere vægt ekstra meget. Det kan derfor nogle gange godt betale sig at skifte til latex slanger.